Svar: Min søn spiser lidt
26. juli 2017
Alder:
3 mdr.
Kære Sandra
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din dreng lige nu og mange forældre oplever, at det med søvn og måltider driller lidt i 3-4 måneders alderen - og det lyder til at være det, som sker hos jer lige nu :)
Din dreng er nu mere bevidst, og følger mere og mere tydeligt med i, hvor han er, om han er derhjemme eller om I er ude i byen eller besøger andre. Han skelner også mellem om han er i din favn, i fars favn, hos bedstemor eller hos en fremmed. Og han er mere og mere optaget af, hvad der foregår omkring jer. Han kan se længere nu, fornemmer rummet han er i osv. på en helt anden måde, end han tidligere har gjort.
Og det betyder, at når du sidder og giver ham flaske, så vil han nogle gange slippe flasken, begynde at pludre til dig, smile til dig, tager måske fat og spiser lidt igen, slipper igen og smiler, og så kommer far ind i stuen og pludselig er det meget sjovere at kikke efter far, end det er at spise... Han lader sig let forstyrre under måltiderne, og det betyder at han lige nu kan få lidt tendens til at slatspise lidt hele dagen igennem.
Hans søvn ændrer sig også nu. Den begynder at indeholde flere stadier, og det kan være svært for ham at komme fra et søvnstadie til et andet, så i stedet for at sove videre, så begynder han at vågne op, sover måske kun 45 minutter af gangen og vågner og græder - han har brug for hjælp til at sove længere lure. Lige nu har han derfor også tendens til at slatsove lidt, powernappe lidt for meget om dagen...
Det vil være rigtig godt, hvis du kan hjlpe ham til en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og du må meget gerne sikre, at mindst en af lurene varer mindst 1.5 time, meget gerne mere. Det kan du f.eks. forsøge ved at gøre det til en fast rutine, at du putter ham i barnevognen og triller ham en tur. netop ved at være i bevægelse og køre med vognen kan du være heldig at holde ham sovende.
Det er også vigtigt, at du giver ham mælk, som en fast del af putteritualet. Hvis han har fået flaske lige før han puttes til en lur, så vil han naturligt kunne sove en længere lur, før han melder sig og har behov for mælk igen.
Og når du giver ham flasken, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at holde ham igang under måltidet, så du hjælper ham med at koncentrere sig. Det kan nogle gange være en god idé at give ham flaske af to omgange, så du giver ham flaske, og når han så slipper og ikke virker mere interesseret, så kan du skifte ham, give ham ren ble, pludre lidt med ham på puslebordet osv. og så får han en flaske igen - og først derefter så putter du ham. På den måde kan du vænne ham til at spise en lidt større mængde og samtidig få mælk lige før han så puttes :)
Det hjælper også nogle gange at putte ham i barnevognen og give ham flasken, når han ligger der. Det at han kommer ud af din favn og bliver puttet direkte i vognen og kan få flaske under kalechen kan nogle gange have en rigtig god effekt, det kan gøre, at han drikker lidt mere og derefter falder i søvn.
Du kan også overveje at skifte til en anden type erstatning, fordi de smager meget forskelligt og det kan måske gøre ham ekstra interesseret, hvis han oplever lidt ny smag. Modermælk skifter smag efter hvad mad mor indtager, så her får barnet naturlig smagsvariation, sådan er det ikke med flaske, ås nogle gange kan det hjælpe at skifte til en anden modermælkserstatning, fordi han måske er ved at være lidt træt af den smag, han får nu... :)
Det vil være rigtig godt, at du forsøger at inddele dagen i perioder, hvor han er aktiv, vågen og I leger, pludrer osv. og perioder, hvor han så bliver skiftet, får mælk og bliver puttet. Det er vigtigt, at du forsøger at komme lidt væk fra, at dagen hele tiden går ud på at få ham til at sove og spise, så du kommer væk fra hans slatsoveri og slatspiseri:)
Nogle gange, når han gaber, så er det ikke nødvendigvis fordi han er træt, men kan godt være udtryk for, at han keder sig og derfor skal han måske aktiveres lidt her, og så puttes 20-30 minutter senere. Så hvis du generelt oplever, at han har svært ved at overgive sig til søvnen, så prøv nogle gange at strække tiden lidt og medtænk aktiviteter før han så hjælpes til ro og til at sove.
Du skal også være opmærksom på, at børn i denne alder, ofte sover dagens 3. lur sent, og at de ofte har en rytme, hvor de går sent i seng... Det er ikke unormalt, hvis han først sover til natten kl 22 og har en længere vågenperiode om aftenen. Så er du forberedt på dette, hvis det ikke allerede er sket... :)
Og når alt dette er sagt, så skal du naturligvis holde øje med hans vandladninger og sikre dig, at han stadig tisser og får sit mælkebehov/væskebehov tilstrækkeligt dækket. Hvis du har på fornemmelsen, at han slet ikke drikker nok, selvom du forsøger på bedste vis at øge hans indtag, så er du nødt til at kontakte lægen.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske