Svar: Min søn spiser lidt

26. juli 2017

Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Sandra

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din dreng lige nu og mange forældre oplever, at det med søvn og måltider driller lidt i 3-4 måneders alderen - og det lyder til at være det, som sker hos jer lige nu :)

Din dreng er nu mere bevidst, og følger mere og mere tydeligt med i, hvor han er, om han er derhjemme eller om I er ude i byen eller besøger andre. Han skelner også mellem om han er i din favn, i fars favn, hos bedstemor eller hos en fremmed. Og han er mere og mere optaget af, hvad der foregår omkring jer. Han kan se længere nu, fornemmer rummet han er i osv. på en helt anden måde, end han tidligere har gjort.

Og det betyder, at når du sidder og giver ham flaske, så vil han nogle gange slippe flasken, begynde at pludre til dig, smile til dig, tager måske fat og spiser lidt igen, slipper igen og smiler, og så kommer far ind i stuen og pludselig er det meget sjovere at kikke efter far, end det er at spise... Han lader sig let forstyrre under måltiderne, og det betyder at han lige nu kan få lidt tendens til at slatspise lidt hele dagen igennem.

Hans søvn ændrer sig også nu. Den begynder at indeholde flere stadier, og det kan være svært for ham at komme fra et søvnstadie til et andet, så i stedet for at sove videre, så begynder han at vågne op, sover måske kun 45 minutter af gangen og vågner og græder - han har brug for hjælp til at sove længere lure. Lige nu har han derfor også tendens til at slatsove lidt, powernappe lidt for meget om dagen...

Det vil være rigtig godt, hvis du kan hjlpe ham til en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og du må meget gerne sikre, at mindst en af lurene varer mindst 1.5 time, meget gerne mere. Det kan du f.eks. forsøge ved at gøre det til en fast rutine, at du putter ham i barnevognen og triller ham en tur. netop ved at være i bevægelse og køre med vognen kan du være heldig at holde ham sovende.

Det er også vigtigt, at du giver ham mælk, som en fast del af putteritualet. Hvis han har fået flaske lige før han puttes til en lur, så vil han naturligt kunne sove en længere lur, før han melder sig og har behov for mælk igen.

Og når du giver ham flasken, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at holde ham igang under måltidet, så du hjælper ham med at koncentrere sig. Det kan nogle gange være en god idé at give ham flaske af to omgange, så du giver ham flaske, og når han så slipper og ikke ...

Annonce

... virker mere interesseret, så kan du skifte ham, give ham ren ble, pludre lidt med ham på puslebordet osv. og så får han en flaske igen - og først derefter så putter du ham. På den måde kan du vænne ham til at spise en lidt større mængde og samtidig få mælk lige før han så puttes :)

Det hjælper også nogle gange at putte ham i barnevognen og give ham flasken, når han ligger der. Det at han kommer ud af din favn og bliver puttet direkte i vognen og kan få flaske under kalechen kan nogle gange have en rigtig god effekt, det kan gøre, at han drikker lidt mere og derefter falder i søvn.

Du kan også overveje at skifte til en anden type erstatning, fordi de smager meget forskelligt og det kan måske gøre ham ekstra interesseret, hvis han oplever lidt ny smag. Modermælk skifter smag efter hvad mad mor indtager, så her får barnet naturlig smagsvariation, sådan er det ikke med flaske, ås nogle gange kan det hjælpe at skifte til en anden modermælkserstatning, fordi han måske er ved at være lidt træt af den smag, han får nu... :)

Det vil være rigtig godt, at du forsøger at inddele dagen i perioder, hvor han er aktiv, vågen og I leger, pludrer osv. og perioder, hvor han så bliver skiftet, får mælk og bliver puttet. Det er vigtigt, at du forsøger at komme lidt væk fra, at dagen hele tiden går ud på at få ham til at sove og spise, så du kommer væk fra hans slatsoveri og slatspiseri:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Nogle gange, når han gaber, så er det ikke nødvendigvis fordi han er træt, men kan godt være udtryk for, at han keder sig og derfor skal han måske aktiveres lidt her, og så puttes 20-30 minutter senere. Så hvis du generelt oplever, at han har svært ved at overgive sig til søvnen, så prøv nogle gange at strække tiden lidt og medtænk aktiviteter før han så hjælpes til ro og til at sove.

Du skal også være opmærksom på, at børn i denne alder, ofte sover dagens 3. lur sent, og at de ofte har en rytme, hvor de går sent i seng... Det er ikke unormalt, hvis han først sover til natten kl 22 og har en længere vågenperiode om aftenen. Så er du forberedt på dette, hvis det ikke allerede er sket... :)

Og når alt dette er sagt, så skal du naturligvis holde øje med hans vandladninger og sikre dig, at han stadig tisser og får sit mælkebehov/væskebehov tilstrækkeligt dækket. Hvis du har på fornemmelsen, at han slet ikke drikker nok, selvom du forsøger på bedste vis at øge hans indtag, så er du nødt til at kontakte lægen.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene